Voisin sanoa harrastavani elokuvia. Tai oikeastaan se on yksi mun ja Roopen yhteisistä harrastuksista.
Leffat ja sarjat on ajanviettotyyli, meidän lempipuuhaa: Kahta sohvaperunaa yhdistävä luonnollinen mielenkiinnonkohde.
Muistan, kun oltiin aikoinaan meidän ekoilla oikeilla treffeillä kesällä 2010. Mentiin Helsinkiin leffaan katsomaan The A-Team, ja liput maksoivat varmaan 6 euroa kipale. Se taisi olla joku superpäiväalennus. Se hetki oli niin tärkeä, vaikka jännitykseltäni en jälkeenpäin siitä leffasta mitään muistanutkaan.
Leffatreffit on muutenkin yleisin treffimuoto mitä me harrastetaan, ja isojen kaupunkien kasvatteina elokuvateattereista on aika luonnollisesti tullut koettua lähinnä Finnkinon isoja saleja. Se on ollut se lähin ja helpoin vaihtoehto.
En osaisi laskea, kuinka monta leffaa oon elämäni aikana nähnyt.
Ollaan käyty lukemattoman monta kertaa leffateatterissa ja katseltu ihan älytön määrä rainoja kotona. Nautitaan molemmista hurjan paljon. Mä oon ehkä vähän rajoittunut, kun en kestä katsoa kamalia kauhuleffoja enkä liikaa myötähäpeää aiheuttavaa draamaa. Mutta genrensä kullakin. Vaatimukset on siinä mielessä aika korkeat, että niin monta leffaa nähneenä kaikki liian tavalliset juonikuviot meinaa arvata ennalta.
Bongasin uuden suomalaisen ”Yösyöttö” -nimisen leffan mainoksen keskiviikkoaamuna bussipysäkin seinällä.
Laitoin samantien parille kaverille snäppiä, että hei, täähän näyttää hauskalle. Oon lukenut sen kirjan, johon tää leffa perustuu, ja tykkään muutenkin kovasti kotimaisista leffoista. Esimerkiksi ”21 tapaa pilata avioliitto” oli mun mielestä ihan huippu.
Samana päivänä törmäsin uutiseen, että näillä näkymin Yösyöttö ei tule Finnkinon leffateattereihin.
Suomen Kuvalehti kirjoittaa, että Yösyötön tuottajat ja Finnkino eivät päässeet sopimukseen lipputulojen prosenttiosuuksista. Finnkino on halunnut muuttaa sopimusta yksipuolisesti. Finnkino vaati saada lipputuloista suurempaa osuutta itselleen, ja elokuvan tuottaja kuvaili heille tarjottua prosenttiosuutta ”naurettavaksi”.
Finnkino ei taipunut vaatimuksissaan, ja lopputulos on, ettei hittileffaksi povattua elokuvaa tulla näkemään Finnkinon teattereissa.
Artikkelissa Solar Filmsin tuottaja Selin arvioi, että ”Finnkino yrittää pistää koko kotimaista elokuvantekemistä nurin”. Siksi he eivät voineet antaa vaatimuksille myöten.
Elokuvia harrastavan näkökulmasta artikkeli oli hyvin mielenkiintoinen.
Samoin se päätös, johon tuottajat Finnkinon vaatimuksen suhteen tulivat. Se, että eivät taivu.
Finnkino hallitsee 70% markkinaosuutta Suomen elokuvateatterialasta. Sen hallussa on 102 Suomen noin 320 elokuvasalista. Niillä paikkakunnilla, joilla Finnkino toimii, yritys on käytännössä määräävässä markkina-asemassa. Mikä tarkoittaa lähes kaikkia Suomen suurimpia kaupunkeja kera suurimpien ihmismassojen. Esimerkiksi Turussa, Jyväskylässä, Porissa ja Lappeenrannassa ei ilmeisesti ole muita kuin Finnkinon leffateattereita.
Ja siinä määräävässä markkina-asemassa on helppo esittää vaatimuksia omin ehdoin, muista välittämättä.
Jos elokuva ei tule Finnkinon levitykseen, siitä saatavien lipputulojen määrä romahtaa oleellisesti. Kyseessä ei siis varmasti ole ollut tuottajan taholta mitkään kevyet syyt olla taipumatta Finnkinon vaatimuksiin.
Epäilyttävä on myös kesällä uutisoitu Lappeerannan tapaus, joka kuulostaa vahvasti kilpailun tarkoitukselliselta estämiseltä.
Listasin aiheeseen liittyviä artikkeleita kirjoituksen loppuun, mutta lyhyesti referoituna:
Finnkino vuokrasi tilat, joista oli ostanut niissä aiemmin toimineen Nuijamies- ja Kinoaula-elokuvateattereiden liiketoiminnan. Se vakuutti jatkavansa niiden toimintaa, mutta vain kolmessa kuukaudessa teatterit oli jo lakkautettu, Finnkinon vedotessa syynä olevan niiden kannattamattomuus.
Vuokrasopimuksen katketessa Finnkino tyhjensi suojelluksi suunniteltavien rakennusten kalusteet penkkiriveineen ja lamppuineen päivineen. (Lamput on kuulema varastoitu, mutta penkit päätyivät kierrätyskeskukseen.) Kalusteiden oli mitä ilmeisimmin tarkoitus olla yksi peruste rakennusten suojelulle, joten Lappeenrannan kaupunki ei kauheasti ilahtunut.
Myös rakennuksen vuokranneella Osuuspankilla oli ollut Finnkinon kanssa eriävä näkemys, ja se kertoi, että ”Finnkino sanoi suoraan vievänsä teattereiden irtaimiston pois, jottei vuokranantajalle tule houkutusta vuokrata tiloja kilpailevaa toimintaa varten”.
Palanen suomalaista ja paikallista kulttuuriperintöä katosi sen sileän tien.
Irtaimiston poisviemisen kuuluminen vuokrasopimukseen on luonnollista. Sen sijaan paikkaan tehtyjen tarkoituksen mukaisten käyttökunnossa olevien kiintokalusteiden poisrepiminen on ihan eri asia.
Ylipäätänsä kiintokalusteet ja irtaimisto ovat eri asioita. Kiintokalusteiden matalaksi pistäminen on vähän sama jos vuokralainen veisi poismuuttaessa vessanpöntön mennessään.
Erityisen ikäväksi asian tekee se, kun moinen tehdään tilaa ja rakennuksen henkeä ja perintöä kunnioittamatta, vain kilpailun estäminen ja ne omat voitot mielessä.
Samaa poltetun maan taktiikkaa Finnkino käytti vuonna Helsingin elokuvateatteri Maximin kanssa. Se saa toimintatavan näyttävän suunnitelmalliselta ja suorastaan härskiltä.
Ai hitto että ärsyttää.
Tää kaikki on herätellyt mut ajattelemaan, että jospa vaikka jatkossa suuntaisin jonnekin muualle kuin Finnkinoon.
Mä harvemmin boikotoin mitään, ja vältellessäkin käytän koko sanaa aika varovaisesti; en mainosta boikotoivani mitään liian heppoisin perustein. Mutta tässä tapauksessa se tuntuu ihan konkreettiselta vaihtoehdolta.
Miksi haluan boikotoida Finnkinoa?
1. Näyttää siltä, että Finnkino käyttää asemaansa Suomen suurimpana elokuvien esittäjänä väärin, tallomalla jalkoihinsa niin suomalaisen elokuvatuotannon kuin kilpailijat.
2. Lippujen hinnat alkavat olla jo ihan käsittämättömät. Ne lähestyvät jo enemmin kahtakymmentä euroa kuin kymmentä. Ja kilpailun puute mahdollistaa korkeat hinnat.
3. Kun käyttää paikallisia palveluita, niihin menevät rahat jäävät kyseiselle paikkakunnalle tai ainakin Suomeen, eivätkä todennäköisesti katoa ulkomaille. En toki ole ihan varma, miten paljon Finnkino maksaa veroistaan Suomeen, mutta koska sen nykyinen omistaja on kansainvälinen jättiläinen, mulla on epäilykseni.
4. Elokuvissa kävijöiden jaloillaan äänestäminen on tehokkainta, jos haluaa muuttaa Finnkinon kaltaisen itsevaltiaan toimintaa ja osoittaa jotenkin omalla toiminnallaan, että ”ei nyt kuulkaas hyvältä näytä”.
5. Tästä mulla ei ole lähdettä, mutta kuuleman mukaan Finnkinon tulevaisuuden suunnitelmissa on automatisoida palveluitaan, jolloin työntekijät jäisivät tarpeettomiksi.
Mutta hei, onneksi muitakin tekijöitä löytyy!
Katso tästä lista, johon keräsin kaikki Suomen elokuvateatterit, niin isoilta kuin pieniltä paikkakunnilta.
Tiedätkö sinä jonkun elokuvateatterin, jonka voisi lisätä listaan? Vinkkaa! Ei haittaa, vaikka olisi pieni paikka. Tärkeintä on, että tiedetään vaihtoehtoja olevan.
Valitettavasti Turussa, Jyväskylässä, Porissa ja Lappeenrannassa ei taida olla muita kuin Finnkinon leffateattereita.
Mutta! Kuten tuosta kartalta katsoessa näkee, Jyväskylästä vähän pohjoiseen löytyy Äänekosken KinoMikko, Turkulaisille lähin lienee Paimion Bio Stara tai Kaarinan Kino Piispanristi, ja Porista kaakkoon Harjavallalla on Kino-Huovi. Lappeenrannassa moni Finnkinoa boikotoiva on kuulema siirtynyt käyttämään Imatran Bio Vuoksen palveluita.
Suomen elokuvateatterit kartalla:
Jos kartta ei näy tai toimi, voit mennä siihen myös tästä linkistä.
Ootko sä Finnkinon vakiasiakas, vai suositko mielummin tietoisesti muita? Vai viihdytkö mielummin kotona Netflixin tai vastaavien seurassa?
Olisi mukava kuulla, millaisia ajatuksia tää keissi teissä herättää.
Yösyötön esittämispaikkoja päivitetään elokuvan verkkosivuille, kannattaa sieltä kurkata jos tää leffa kiinnostaa. Mua taitaa kutsua Tampereen Niagara. 🙂
Aiheeseen liittyviä artikkeleita yms:
Suomen Kuvalehti 4.10.2017: Tuotantoyhtiö kyllästyi kasvaviin lipputulovaatimuksiin: Hitiksi povattu Yösyöttö ei tule Finnkinon teattereihin
Helsingin Sanomat 4.10.2017: (Vastaava kuin ylempi) Finnkinon ja Yösyöttö-elokuvan tekijöiden välillä puhkesi ilmiriita – Perjantaina ensi-iltaan tulevaa elokuvaa ei nähdä Finnkinon teattereissa
Helsingin Sanomat 15.7.2017: Elokuvateatterit voivat meillä ja maailmalla hyvin – mutta miksi Finnkino terrorisoi omaa alaansa?
Etelä-Saimaa 28.4.2017: Uutisanalyysi: Lappeenranta on liian pieni Finnkinolle
Yle 29.6.2917: Finnkino sulkee kaksi perinteistä elokuvateatteriaan
Yle 11.7.2017: Finnkino repi suojelua odottaneiden teattereiden penkit mennessään – elokuvajätti osti legendaariset teatterisalit ja lakkautti ne saman tien
Etelä Saimaa 12.7.2017: Osuuspankki vastaa: Finnkino ei kysynyt pankilta elokuvateatterien suojelusta — irtaimisto kuljetettiin pois kilpailun torjumiseksi
Yle: 3.8.2017: Finnkinon purkutyöt arvokohteessa ihmetyttävät: silminnäkijöiden mukaan säilytettäväksi tarkoitettua irtaimistoa heitettiin kierrätyslavoille
Yle 23.1.2017 : Finnkino myytiin taas – Ostaja maailman suurin elokuvateatteriketju ja Aasian rikkain mies
Kauppalehti 26.9.2017: Leffalippu voi maksaa jopa 17,50 euroa – ”Kilpailun puute mahdollistaa korkeat hinnat”
Lappeenrannan uutiset 14.9.2017: Finnkino-boikotti leviää Lappeenrannassa
Kilpailu- ja kuluttajavirasot: Määräävä markkina-asema
36 Responses
Olin nyt kaksi viikkoa päivittänyt Yösyötön sivuja Finnkinolla ostaakseni liput ensi-iltaan, ja kun vaan ensi-ilta lähestyi, ihmettelin että missä ne liput nyt viipyy. Tämä HS:n artikkeli sen vihdoin eilen mulle selitti! 🙁 Onneksi on muitakin teattereita, ja ostin heti liput Korjaamon teatteriin.
Samoja asioita olen Finnkinon suhteen pohtinut. Tavallaan pidän siitä fiiliksestä, mikä tulee, kun esim. Tennispalatsiin astuu sisälle, ja se tuntuu omalta maailmaltaan. Mutta nuo lippujen ja snacksien hinnat alkavat olla kyllä jo ihan naurettavia, ja koko ajan kuullaan yhä enemmän uutisia, joissa Finnkino näyttäytyy jossain asiassa ahneena osapuolena. Ja sitten kuitenkin työntekijöiden olot ja palkat heillä eivät ole kuitenkaan nousseet tippaakaan, suhteessa lippuhintoihin.
Ajatuksia kyllä herättää.
No jep, onneksi on muitakin vaihtoehtoja!
Tiiän mistä puhut. Mäkin tykkään Tennispalatsin tunnelmasta, siellä tuli teininä hengailtua enemmänkin. Mutta oikein koskaan ei oo raaskittu ostaa herkkuja Finnkinosta, tai joskus joo mutta ne hinnat on niin hirveät, että jos vaan jossain lähellä on kauppa ja aikaa käydä siellä, niin mielummin sieltä jollain järkihinnalla.
Tosta työntekijöiden oloista joku Facebookissa kommentoihin, että heillä ei olisi edes kunnollista/minkäänlaista työehtosopimusta. Itse en tiedä, millaiset olot siellä on, mutta ei kauhean hyvältä kuulosta. :/
Hyvä aihe! Itse olen kotoisin Lappeenrannan kupeesta, joten tuo Finnkinon toiminta suututtaa ihan kamalasti – osa omaa lapsuutta ja nuoruutta oli niissä vanhoissa Luotolan teattereissa. Rakastin niitä peilikattoja, vanhoja saleja tapetteineen ja seinälamppuineen. Lisäksi salista pääsi ulos suoraan vanhalle sivukujalle, mikä toi ihan omaa tunnelmaa. En ihmettele yhtään, mikäli omalta kotipaikkakunnaltanikin joku ajaisi sen tunnin päästäkseen Imatralle leffaan. Toki harmittaa vanhemman väestön puolesta, joille se ei ehkä ole vaihtoehto.
En ole Finnkinoa käyttänyt kuin muutaman kerran lapsenvahtina ollessa, jolloin en ole itse antanut kyllä senttiäkään kyseiselle firmalle. Nykyään kun asun Joensuussa, niin on ihanaa käyttää täällä Savon Kinojen Tapio-leffateatteria, jossa on vähän samoja viboja kuin Luotolan teattereissa. Harmittavan usein kyllä tulee mielummin kääriydyttyä kotisohvan ääreen ja katsottua joko ihan tv-tarjonnasta tai kirjaston leffahyllystä bongattua leffaa.
Kiitos! Uskon että suututtaa, kuulostaa tosi voimakkailta nuo sun muistot. Muakin ärsytti kovasti, vaikka ei käytännössä mitään erityisempää suhdetta juuri Lappeenrantaan olekaan. Ehkä se tulee osin ammatilliseltakin puolelta se harmistus, että mennään tolleen pilaamaan historiallisia tiloja euron kuvat silmissä, vaikka kaupungilla juuri suojelupyrkimyskin työnalla. 🙁
Jaloillaan äänestäminen on tehokkainta osoittaa mieltään tommosen jättiläisten toiminnalle, joka ei mielipiteitä selvästi muuten kuuntele. Mekin katotaan valtaosa leffoista kotona, mutta silloin kun huvittaa mennä ulos, suunnataan jatkossa varmastikin Niagaraan Finnkinon sijaan. Varasin just liput sinne Yösyöttöön. 🙂
Ei unohdeta myöskään kiertäviä elokuvateattereita! Itse käyn katsomassa Kinotourin leffoja täällä meidän Kristoffer-salissa. Monilla pienemmillä paikkakunnilla kulttuuritoimi tilailee näytöksiä kulttuurisaleihin tms. Onneks vaihtoehtoja Finnkinolle on, jos pärjää ilman voisen popparin (hyi) hajua ja ihmistungosta. 😀
Itsekin olen vähän harmistunut tuosta Finnkinon päätöksestä.Tykkään monista kotimaisista leffoista ja mielestäni niiden tuotantoa pitäisi ennemminkin tukea. Onneksi on muitakin paikkoja, missä kotimaisia leffoja on mahdollisuus käydä katsomassa.
No niin pitäisi!! Vaikea suomalaisten leffojen muutenkin kilpailla jenkkileffojen kanssa, kun niihin syydettävät rahamäärät on ihan eri levelillä. :S Mutta tästä näkee, missä Finnkinon prioriteetit menee…
Hyvä postaus! Tietysti finnkinossa on isot hienot teatterit, mutta ne on selkeästi jonkin sijoittajan bisnes johon he antavat rahaa ja saavat vielä enemmän takaisin lipputuloista omilla osingoillaan. Itseäni kuvottaa ne hinnat, en ole valmis maksamaan mistään leffasta 3dnä 16 euroa. Varsinkaan kun sitä leffaa ei edes esitetä enää normaalina 2d:nä että sen voisi katsoa ilman epämukavia rillejä päässä hintaan 12 euroa, joka sekin on kallis.
Ennemmin menen katsomaan komediailtaa helsinkiin kuppilaan tuohon hintaan kuin jotain leffaa pimeään. Omalla kylällä toimii studiot 123 jossa on kaksi erikokoista leffa-hommaa ja niissä on kiva myös käydä, ihan kun matkakin on lyhyempi ja liput vielä kympin tuntumassa.
Oma Finnkinoboikotti on alkanut ihan jo pari vuotta takaperin hinnoista, sillä ennemmin odotan että elokuva tulee DVD:lle jolloin raha menee oikeasti elokuvan tuottajille+kaupalle+tavarantoimittajalle. Tällöin koko DVD maksaa ehkä 10-15 euroa, eli saman verran kuin yksi lippu!
~Finnlandsnorsk~
Kiitos Katri! Tietysti hienot teatterit maksavat, mutta se on ihan luonnollista, että investointeja tehdään. Mäkään en tykkää 3d:stä, niissä harvemmin on yhtään lisäiloa, pahimmillaan vaan tulee laseista painaumat naamaan ja päänsärky. :/ Pienemmissä leffateattereissa hinnat on yleensä lähemmäs sitä kymppiä myös viikonloppuisin, eli ihan kohtuullisen rajoissa, kun taas Finnkinossa ne voi nousta lähemmäs paria kymppiä.
Aika harvoin tulee leffassa käytyä, juurikin hintojen takia. Mieluummin olen odottanut DVD:tä. Lappeenrannan tapaus teki musta entistäkin kriittisemmän, mutta harkitsin sentään ostavani itselleni joulunodotuslahjaksi pari Finnkinon leffalippua. Sitten tuli tapaus Yösyöttö ja myös mun osaltani Finnkino-boikotti. Täytyy lähempänä katsoa, jos tuossa lähistöllä olevassa pikkuteatterissa (onneksi jo suojellussa) olisi jotain kivaa ohjelmistossa, tai sitten keksiä kalenteriini joku muu pikkulahja 😀
Jep. Mekin ollaan viime vuosina käyty yleensä vaan silloin, jos jostain on saatu jotain lippuja lahjaksi, kun muuten ne liput maksaa niin paljon. Nyt mietin, voiskohan noihin pienempiin leffateattereihin ostaa myös joululahjalippuja, ne on kumminkin aika käteviä. 🙂
Kuhmossa on pieni itsenäinen elokuvateatteri Pajakkakino.
Kino 123 Kouvolassa! <3
Jes, sekin löytyy listalta! 🙂
Sodankylässä (kuuluisa joka kesäkuisessa Midnight Sun Filmfestivalista) on perinteikäs elokuvateatteri Lapinsuu, jossa Yösyöttö näytetään 8.-11.10. Tervetuloa kauempaakin! Todella aito vanhan ajan leffateatteritunnelma taattu.
Itse en ihan kerkeä (ainakaan lähiaikoina) sinne asti, mutta kuulostaa hurmaavalta! Samoin tuo festivaali, tuli siitä luettua samalla kun etsin eri leffateattereita. 🙂
Mielenkiintonen postaus! Käyn aika paljon leffassa, mutta Finnkinosta ei oo ollenkaan kokemusta, sitä kun ei Mikkelistä löydy, ja ehkä parempi niin.
Kiitos! Luulen että parempi niin, kun Finnkinolla näyttää olevan vähän tapana tulla, vallata, ja hallita kuin itsevaltias. :/
Tykkään katsoa leffoja, mutta kalliit hinnat on ajaneet jo aikaa sitten siihen, että en viitsi leffateatteriin lähteä. Omaa tyhmyyttä taas on se, etten ole edes tajunnut ajatella, että niitä elokuvia näyttää varmaan joku muukin kuin juurikin tuo finnkino.
Täytyykin tästä lähtien tehdä rahallinen vaihtokauppa jonkun pienemmän toimijan kanssa. Kiitos ajatuksia herättävästä postauksesta 🙂
Ne hinnat ovat tosi kovat, leffalippujen hintataso on noussut 22,57 % vuodesta 2010, siinä missä muu yleinen hintataso on noussut 10%. :S
Toi on muuten yleistä, ettei välttämättä ole edes tullut ajatelleeksi muita vaihtoehtoja! Melkein hävettää myöntää, mutta mäkin kävin ekaa kertaa muualla kuin Finnkinossa vasta pari vuotta sitten. Kun ei sitä vaan jotenkin tullut ajatelleeksi, ja toisti vain sitä mihin oli tottunut… Mutta nyt tietää ja osaa ajatella.
Kiitos itsellesi! 🙂
Kiitos tästä postauksesta! Nykyaikana, jolloin iso raha ohjailee ja sääntelee vähän kaikkea joko suoraan tai epäsuorasti, kuluttajien vahvin tapa vaikuttaa on äänestää lompakolla. Arvostan jokaista, joka vaivautuu tukemaan pienten, itsenäisten yrittäjien toimintaa! Kiitos 🙂
Kiitos itsellesi kommentista, kiva tulla että pidit! Totta puhut, ja parhaiten se toimii kun epäkohdan tiedostavat kuluttajat toimii ja osoittaa yhdessä, että ei muuten toimi tää homma näin, me ei hyväksytä. Minäkin arvostan ja yritän toimia sen mukaan, ei kiittämistä! 🙂
Vaasassa löytyy ainoastaan Biorexin elokuvateatteri! Kun tämän lukee on kyllä ihan tyytyväinen siihen että meiltä ei löydy Finnkinoa!
Hyvä! Joo kannattaa olla, Vaasakin on kumminkin sen verran iso, että jos Finnkino rantautuis sinne niin saattais muuten käydä samat kuin Lappeenrannnassa ja Porissa. :s
Kiitos tästä postauksesta! Päätin juuri mennä katsomaan tuon Yösyötön ihan vain protestina Finnkinoa vastaan. Samalla huomasin, että siellä pienemmässä elokuvateatterissa tosiaan on huomattavasti halvemmat hinnatkin. Jotenkin jopa vähän harmittaa, etten varmaan koskaan ole edes harkinnut meneväni johonkin toiseen teatteriin kuin Finnkinoon, vaikka kyllähän tuolla pienemmässäkin paikassa näyttäisi olevan tälläkin hetkellä pari ihan mielenkiintoista leffaa ohjelmistossa.
Kiitos Lea! 🙂 Niin on! Varsinkin jos vertaa niihin viikonloppuhintoihin, jotka Finnkinossa on tosi kovat…
Ostin just liput Tampereen Niagaraan katsomaan Yösyöttöä, hinta oli maanantain iltanäytöksestä 19€ / 2 lippua (sis. 0,50€ per lippu nettiostoksesta, paikan päältä ostaessa olis vaan yht.18€).
Vastaavista lipuista vastaavaan aikaan saa pulittaa Finnkinossa 30€ / 2 lippua.
Jälkimmäisessähän ei ollut Yösyöttöä tarjolla, joten vertasin hintoja Blade Runneriin. Saman verran ne liput olisivat varmasti maksaneet, uutuuksia kun ovat. Ja esim. sunnuntai-illan lippu Finnkinossa on 16,40€, samalla kun Niagarassa sen yhden lipun hinta ei nouse yli 9€ (plus 50snt jos ostaa netistä). Pikkusen eroa…
Mäkään en oo aiemmin montaa kertaa käynyt muualla kuin Finnkinossa, mutta hyvä sen on tässä vaiheessa alottaa (ja mainostaa kavereille, jos ne vaikka innostuis samaan myös). 🙂
Hyvä postaus, niin samaa mieltä. Hitto että riipii lasten kanssakin mennä kattoon jotain ihan just leffaan tullutta uutta Lego-elokuvaa. Liput maksaa ihan saman, pyöri elokuva sitten Tampereen Plevnan isoimmassa salissa tai sitten siinä kaikista pienimmässä. Niinku, mitä ihmettä? Kaksi päivää esityksessä ollut elokuva työnnetään sinne pienimpään ulkohuussiin ja vinoiluna annetaan vielä 3D-lasit päähän, aivan kuin siellä kopissa jotain immersiota pääsisi vahingossakaan tapahtumaan muutaman neliön suoralla kankaalla.
Elokuvissa on kiva käydä, ja isossa salissa isolta kankaalta hyvällä äänentoistolla leffat vain näyttäväh hiton hyvältä. Mutta tosiaan, ihan arpapeliä melkein, että milloin siihen ainoaan hyvään saliin siellä pääsee. Itse voisi kyllä alkaa vaihtoehtoja kartoittamaan, lasten kanssa voi ihan hyvin käydä kotipaikkakunnan pinemmässä teatterissa, johon pienellä viiveellä kaikki elokuvat kyllä tulevat. Hankinnassa on myös hyvä videotykki kotiin, jolloin voi skipata ne elokuvat kokonaan, jotka pyörivät vain Finnkinon putiikeissa ja odotella niiden ilmistymistä nettipalveluihin tai levylle.
Kiitos Mikko! Joo ne uutuuksien hinnat ei hirveesti jousta vaikka sali olis se kaikista kämäsin… Kai ne olettaa, että just sitä leffaa katsomaan tulleet ei välitä niin paljoa. Varsinkaan ne, jotka tulee lasten kanssa, ja eihän lapset ainakaan mitään eroa huomaa. Ja että vanhemmat tulevat vaan katsomaan sen leffan koska lapset haluavat ja maksavat siitä, ei paikalla tai laadulla niin väliä. Tosin sit voikin ajatella, että mielummin sit jossain kokonaan muualla. Jossain missä on järkevämmät hinnatkin. Vähemmän ruuhkaakin, ehkä ihmisläheisempää palveluakin. 🙂
Mekin katsotaan valtaosa leffoista kotona – nyttemmin se on jo ihan nautinto, kun päivitettiin kesän jälkeen meidän 10 vuotta vanha tv vähän nykyaikaisempaan versioon. Roope haaveili OLED-teeveestä, mut ei nyt ihan vielä, parempi odottaa että tulis eka enempi sitä kuvalaatua vastaavaa ohjelma-&leffatarjontaa, ennen kuin tekee niin isoa sijoitusta. 😀 Mutta joskus tekee hyvää lähteä siitä kotisohvalta ulos tuulettumaan, ja samalla voi vaikka tukea sitä paikallista leffateatteriyrittäjää siinä sen oman hupinsa lisänä. 🙂
Kiitos tästä postauksesta! Itse olen kasvanut Hämeenlinnassa, jonne Finnkino ei onneksi ole vielä lonkeroitaan ulottanut. Toinen ketju, Biorex, tosin sinne tuli kymmenisen vuotta sitten ja sen myötä vielä muutamia vuosia sitten toiminut toinen, pienempi elokuvateatteri jo kuolikin. Nyt Jyväskylässä asuessani en kertaakaan ole astunut Finnkinon saliin, vaan suosin enemmän ylioppilastalo Ilokivellä järjestettäviä Kampus Kino -iltoja! Opiskelijalle ne kustantavat aina alle 10e, ja ensi viikolla myös Yösyöttö nähdään parina iltana siellä. Leffoja näytetään laidasta laitaan uusia ja vanhoja, ja tunnelma on ihan eri kun leffateatterissa. Toki samaa popcornmausteiden imelää hajua ei leiju ilmassa, mutta baaritiskikin on useimmiten auki ennen näytöstä.
Kiitos itsellesi kommentista! Hei kuulostaa tosi hyvältä nuo Kampus Kino -illat! Hyvä että löytyy sieltäkin jotain vaihtoehtoja, vaikka Finnkino onkin muuten vallannut kaupungin. Kiva kun kerroit siitä, mä laitankin sen tuonne listaan myös! 🙂
Hei tosi hyvä postaus ja puhut kyllä asiaa! Itsekin voisin sanoa harrastavani leffoja, ja Finnkinon toiminta on kyllä nostanut ärsytyksen pintaan. Ihan jo Finnkinon leffalippujen hinnat on ihan käsittämättömän kovat, enkä suoraansanottuna tykkää yhtään siitä tunnelmasta (tai pikemminkin tunnelmattomuudesta) joka Finnkinon teattereissa vallitsee. Suosin siis muita leffateattereita, erityisesti Joensuun Tapio on sydäntäni lähellä, samoin kuin Kino Kuvakukko Kuopiossa 🙂
Kiitos paljon! Samaa mieltä, löytyy jo aika monta syytä, miksi tympii. Jotenkin jännä miten itsellekin aukesi aika uusi maailma, kun viimein löysi tiensä pienempiin leffateattereihin! Etelä-Espoon kasvattina olin niin tottunut pelkkään Finnkinoon, että ei jotenkin kovin aikasin herännyt siihen todellisuuteen, että vaihtoehtojakin olisi. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :')
Voin kertoa, että Lappeenrannan Nuijamies on aika surullinen näky nykyisin… Kaikki tosiaan revitty sieltä irti ja rakennus aivan nuhistumisen partaalla. Kyllä kiukuttaa! Oli aivan paras ja ihana tunnelmallinen elokuvateatteri. Siellä myös porukka pukeutui ehkä vähän paremmin leffaan kuin mitä täällä Helsingissä. Elokuvissa käyminen oli ainakin siellä ihan juttu, eikä mikään perusarkinen toimenpide <3 🙂 Mulla kesti kauan tottua täällä Helsingissä just tohon, että jengi menee keskellä viikkoa leffaan!
Cinola Tampereen Hervannassa.
https://cinola.fi